Ylvali Gerling, Mary Häg och Linn Hägg från MYoroface får unik hjälp av 17-årig student från Indien med att digitalisera deras medicintekniska produkt för att lindra sväljproblem och snarkningar.

Deras produkt för sväljproblem får unik lösning av indisk student

Startup-företaget MYoroface har tagit hjälp av 17-årige studenten Sandeep Rao från Indien för att digitalisera den medicintekniska munhantelen IQoro.

iHubs Sweden Deras produkt för sväljproblem får unik lösning av indisk student

Det blev studenten Sandeep Rao, 17 år, från Excel Public School i Indien som stod för det bästa förslaget i innovationstävlingen Boost Innovation 2017 som arrangeras av Fiber Optic Valley. Sandeep Raos lösning kommer att användas av startup-företaget MYoroface för att digitalisera den medicintekniska munhantelen IQoro som hjälper människor som har problem med att svälja. Sandeep Rao vinner därmed 25 000 kronor för sin uppfinningsrikedom.

Ett enastående förslag på hur vi kan utveckla vår produkt.

– Sandeep har presenterat ett enastående lösningsförslag på hur vi kan utveckla vår produkt, med allt från skisser till implementeringar av nya funktioner. Utan Boost Innovation-tävlingen hade vi aldrig fått ta del av det här förslaget. Lösningen innebär stora möjligheter för framtiden och vi ser med spänning fram emot arbetet med utvecklingen av IQoro, säger Ylvali Gerling, vd MYoroface AB.

Så fungerar IQoro

Två miljoner nåddes av tävlingen

Fiber Optic Valley har genom Boost Innovation hjälpt MYoroface att sprida sin utmaning till människor runt om i världen. Närmare två miljoner studenter, entreprenörer och forskare nåddes av tävlingsinformationen och tävlingssidan fick 40 000 besök, vilket är en 100 procentuell ökning från tidigare år då tävlingen genomförts.

– Vi har återigen skapat ett unikt tillfälle för innovation och matchmaking som gynnar våra medlemsföretag. Och det är precis vad vårt uppdrag handlar om, att koppla ihop forskningen med marknadens behov, Anna Gustavsson, senior projektledare, Fiber Optic Valley.

Sandeep Rao, 17-årig student från Indien, blev vinnare i den internationella tävlingen för att digitalisera MYorofaces munhantel.

Sandeep Rao, 17-årig student från Indien, blev vinnare i den internationella tävlingen för att digitalisera MYorofaces munhantel.

Redan internationellt erfaren

Särskilt roligt är det att en så ung student ges tillfälle till att slå igenom på en internationell nivå. Sandeep Rao är en 17-årig student från Mysore, Indien. Det är dock inte första gången som Sandeep Rao låtar tala om sig internationellt. Trots sin ålder har Sandeep redan flera imponerande prestationer. Han är medlem i den prestigefyllda New York Academy of Sciences varifrån han har fått ett stipendium. Han är även rankad som nummer ett i världen i International English Olympiad och utvald som finalist för PepsiCo Healthier Snack Challenge.

Nu kan han alltså också lägga till vinsten som den bästa lösningen i Boost Innovation 2017 på sin växande meritlista.

– Den viktigaste kraften som driver mig att ta itu med nya utmaningar är min passion för entreprenörskap, innovation och problem. Jag är fascinerad av att hitta de enklaste lösningarna på de mest komplicerade problemen, så jag försöker göra mitt bästa med de problem jag stöter på, säger Sandeep Rao.

Om Boost Innovation

Innovationstävlingen Boost Innovation drivs av Fiber Optic Valley med syfte att öka innovationskraften i regionen mellan Sundsvall i norr och Gävle i söder.

Innovationstävlingen Boost Innovation drivs av Fiber Optic Valley med syfte att öka innovationskraften i regionen mellan Sundsvall i norr och Gävle i söder.

Fiber Optic Valley initierar och inspirerar till nya samarbeten för en digital samhällsutveckling. Verksamheten drivs med utgångspunkt i Hudiksvall/Gävle/Sundsvall. Efter att ha varit en del av Vinnovas Vinnväxt-program är Fiber Optic Valley idag en del av forskningsinstitutet RISE Acreo. Till finansiärerna räknas Hudiksvalls kommun, Region Gävleborg, Vinnova och Tillväxtverket.

Belönad för bästa lösningen

Sandeep Rao fick reda på tävlingen Boost Innovation genom en webbplats för studenttävlingar. Utmaningen var att svara på frågan om hur företaget MYoroface kunde digitalisera sin produkt IQoro, en globalt lanserad unik neuromuskulär enhet för att lindra snarkningar och sväljproblem, så kallad dysfagi.

– Jag var imponerad efter att ha läst dokumentationen om förekomsten av dysfagi i väst och hur MYoroface hade utformat en produkt för att hjälpa lidande patienter. Så jag bestämde mig för att utmana mig själv och delta i tävlingen, säger Sandeep Rao.

– Utan Boost Innovation-tävlingen skulle vi aldrig ha fått det här förslaget. Lösningen ger oss stor potential för framtiden och vi ser fram emot att arbeta med utvecklingen av vår produkt Iqoro, säger Ylvali Gerling på MYoroface.

envelope-o print twitter facebook linkedin

Relaterat innehåll