Självkörande robotbil räddar miljön

Nu ska forskare utveckla en självkörande robotbil som tar hand om retur av varor. Den hämtar paketet, kör till postkontoret och postar det.

iHubs Sweden Bioekonomi Självkörande robotbil räddar miljön

Idén med att kombinera en självkörande robotbil med begagnade kläder handlar om att minska trösklar. Precis som att ta med tre storlekar till provrummet klickar många hem flera storlekar när de köper kläder på nätet. Det blir många returer.

Nu ska forskare utveckla en självkörande robotbil som tar hand om retur av varor. Den hämtar paketet, kör till postkontoret och postar det.

I dag står den sista milen för nästan 25 procent av alla koldioxidutsläpp i den textila värdekedjan. Det nya forskningsprojektet HUGO är ett sätt att ta sig an det som i logistikvärlden kallas för ”sista-milen-problemet”. Syftet är att göra det lätt för vem som helst att återanvända kläder istället för att köpa nya.

Självkörande leveransrobot

HUGO är en autonom leveransrobot for att stödja delning av kläder och mode. Effekten kommer bli minskade utsläpp av fossila bränslen då roboten är elektrisk. Om sista milens transport blir mer miljövänlig, kan det resultera i ett förändrat köpbeteende hos konsumenter som bidrar till att fler handlar varor online än att resa in till stadskärnan eller köpcentrum.

– Det handlar om att minska korta bilresor hit och dit i bytesprocessen som bara tar tid, skapar stress och generar avgaser. Med HUGO kan vi minska det här, rejält, säger Jonas Larsson, universitetslektor i textilt management och projektledare.

Utöver HUGO så bedriver Textilhögskolan ett antal andra projekt som syftar till att skapa förutsättningar för en cirkulär textil värdekedja.

Projektet är ett samarbete mellan företaget HUGO deliery, Textilhögskolan, Sport lala, Ericsson och Something Borrowed men koordineras av Textilhögskolan och finansierat av Vinnova. HUGO startar nu november 2018 och beräknas pågå fram till april 2020.

Foto ovan: Hugodelivery.com

envelope-o print twitter facebook linkedin