Delsboföretaget SenseAir har uppmärksammats stort för klimatsmycket MoHair, en snygg detalj att sätta i håret som med gassensorer mäter luftkvaliteten.

Smart hårsmycke ska ge bättre klimat

Smycket MoHair är en kombination av spetsteknologi och mode som på ett helt nytt sätt kan mäta dålig luft.

iHubs Sweden Bredband och sensorteknologi Smart hårsmycke ska ge bättre klimat

Hårsmycket MoHair är inte bara snyggt. Det mäter också luftföroreningar och ger ett bidrag till en bättre miljö.

Delsboföretaget SenseAir har uppmärksammats stort för klimatsmycket MoHair, en snygg detalj att sätta i håret som med gassensorer mäter luftkvaliteten.

Högteknologiskt smycke

Det högteknologiska smycket låter bäraren utstråla miljömedvetenhet och bidrar samtidigt med värdefull kunskap om vår miljö. Hårsmycket kopplas upp mot molnet via mobiltelefonen för att skicka data om luften som bäraren av smycket befinner sig i.

– Du kan direkt via mobiltelefonen se om det är bra eller dålig luft där du är. Samtidigt kan myndigheter och forskare få tillgång till data och kan kartlägga hur föroreningarna i städer ser ut, till exempel se vilka gator som är mest miljöbelastande. Man kombinerar samhälls- och individnytta, säger Henrik Rödjegård, forskare på SenseAir.

Data från hela världen

Vinsten med tekniken är framförallt att den enkelt kan ge stora mängder data från hela världen. Om smycken med dessa sensorer används globalt går det att mäta luftföroreningar ofta och på många ställen, istället för punktvis som det fungerar idag.

Inför tävlingen Boost Innovation 2016, som arrangeras årligen av Fiber Optic Valley, skickade Henrik Rödjegård ut en förfrågan via sociala medier för att få in idéer om hur gassensorer och mobil teknologi kan användas och samtidigt göra en insats för miljön. Han fick in över 40 förslag från hela världen och valet föll på hårsmycket MoHair av forskarstudenten Maryna Razakhatskaya vid Middlesex University i London.

– Det är en modern accessoar för miljömedvetna som samtidigt sätter vår tids största samhällsutmaning på agendan. MoHair är en kombination av spetsteknologi och mode på ett helt nytt sätt. Modet är nyckeln för att få spridning, för att nå en stor mängd användare, säger Henrik Rödjegård.

Världsmarknad

Med sitt klimatsmycke vann SenseAir Boost Innovation 2016 och därmed 200.000 kronor, pengar som nu kan användas för att vidareutveckla smycket och hitta en marknad för det.

Inte minst är det en internationell marknad som SenseAir siktar på med sin nya innovation.

– Jag tror att andra företag som tillverkar konsumentprodukter; mössor, kepsar, halsdukar och skor kommer att haka på. Det finns en världsmarknad för den här produkten och jag tror framförallt på Asien, säger Henrik Rödjegård.

Om Boost Innovation

Innovationstävlingen Boost Innovation drivs av Fiber Optic Valley med syfte att öka innovationskraften i regionen mellan Sundsvall i norr och Gävle i söder.

Innovationstävlingen Boost Innovation drivs av Fiber Optic Valley med syfte att öka innovationskraften i regionen mellan Sundsvall i norr och Gävle i söder.

Fiber Optic Valley initierar och inspirerar till nya samarbeten för en digital samhällsutveckling. Verksamheten drivs med utgångspunkt i Hudiksvall/Gävle/Sundsvall. Efter att ha varit en del av Vinnovas Vinnväxt-program är Fiber Optic Valley idag en del av forskningsinstitutet RISE Acreo. Till finansiärerna räknas Hudiksvalls kommun, Region Gävleborg, Vinnova och Tillväxtverket.

Perfekt tajming

SenseAir planerar att kombinera MoHair med en helt ny liten strömsnål batteridriven sensor.

– Den här idén kom i rätt tid. Det är perfekt tajming för att kunna matcha ihop vår nya produkt LP8 med MoHair. Med den nya strömsnåla sensorn räcker det med ett litet batteri för att smycket ska fungera under lång tid, säger Henrik Rödjegård.

Affärsidén är att smycket ska bana väg för SenseAirs sensorer i andra produkter. Vinstpengarna från tävlingen ska användas till att utveckla prototyper där tekniken kan demonstreras och på så vis inspirera andra att göra produkter som SenseAir sedan kan sälja sensorer till. Bakom affärsidén finns ett starkt engagemang inom flera områden.

– Jag älskar teknik och har alltid gjort det. Jag har ett stort miljöengagemang och jag tycker det är superintressant med tvärvetenskapliga samarbeten! Jag tycker att man får större utväxling av forskningen när man samarbetar mellan olika forskningsområden, säger Henrik Rödjegård.

Tävlingen gav en kick

Nu inleds arbetet med att utveckla MoHair på allvar. Kontakt finns med forskarstudenten i England och Henrik Rödjegård har redan gjort en prototyp med en slipsnål, nu ska tekniken tas ett steg vidare med den nyutvecklade strömsnåla sensorn.

– Utan Boost Innovation hade jag aldrig fått tummen ur. Tävlingen var en katalysator, en kick till att jag fick ur mig tankarna och skickade i väg förfrågan. Och resultatet kommer förhoppningsvis bidra till ökad medvetenhet och att vi får veta mer om luftkvalitet. Två små steg på vägen till en mer hållbar värld, säger Henrik Rödjegård.

envelope-o print twitter facebook linkedin

Relaterat innehåll