Svensk satsning på världens största industrimässa

För första gången kommer Sverige att vara ett partnerland på Hannovermässan 1-5 april 2019, världens största industrimässa.

iHubs Sweden Industriell IT Svensk satsning på världens största industrimässa

Bilden ovan: Användningen av smart teknik som artificiell intelligens, maskininlärning och virtuell och förstärkt verklighet är redan standard i många kommersiella lösningar, inklusive e-handel, spel och hälso- och sjukvård. Nu är det industrins tur att bli smart. Tillverkare av industrianläggningar och -lösningar kommer att presentera sin smarta teknik under Hannovermässan 2019. Foto: Hannovermässan.

För första gången kommer Sverige att vara ett partnerland på Hannovermässan 1-5 april 2019, världens största industrimässa. Ledande företag och startups från Sverige går då samman under temat ”Sweden Co-Lab.” Fokus ligger på innovation, hållbarhet, digitalisering och globalisering med målet att positionera Sverige, svenska företag och svenska lösningar som världsledande inom smart industri.

Bakom den svenska insatsen står ledande företag som ABB, Combient, Ericsson, SKF och Tetra Pak, tillsammans med den svenska regeringen och andra viktiga aktörer som Business Sweden, Energimyndigheten, Ignite Sweden, KTH, RISE, SISP och Vinnova.

Vinnväxtinitiativet Automation Region och Svenska Mässan finns också med i en särskild satsning på automation. Läs mer om detta.

I centrum av mässan

– Som ett partnerland kommer Sverige och svenska företag att vara i centrum av Hannovermässan. Det är ett gyllene tillfälle för företagen att skapa nya kontakter och partnerskap för att öka sin globala verksamhet på lång sikt. Under konceptet ”Sweden Co-Lab” kan vi positionera oss som hela världens växthus för innovativa samarbeten, där svenska företag blir en självklart partner, säger Ylva Berg, vd för Business Sweden, som har regeringens mandat att leda projektet.

Bland inslagen i den svenska paviljongen finns ABB med som en stark part.

– Tillsammans med andra partners och företag i den svenska paviljongen ser vi fram emot att belysa hur vi skapar hållbara värdekedjor genom samarbete inom digitalisering, elektrifiering och robotisering, säger Johan Söderström, vd ABB Sverige.

– Vi vill visa att vi med hjälp av ABBs teknik och människor tillsammans kan utnyttja de enorma möjligheter vi ser för industrins utveckling. Tillsammans stärker vi också vår övergripande innovation och konkurrenskraft, fortsätter Johan Söderström.

Sweden Co-Lab

Temat för Sveriges del i Hannover Messe är Sweden Co-Lab, en kombination av co-creation (Co) och innovation (Lab). Med bra exempel och gemensamma aktiviteter kommer Sverige att ses som en industriell hotspot i den tusen kvadratmeter stora paviljongen på Hannovermässan. Med närvaron på mässan ska Sverige visa landets internationella konkurrenskraft och hur industrin, tillsammans med startups och scaleups, utvecklar nya möjligheter genom digitala lösningar och ny teknik.

Industri 4.0 och 5G

– Vi ser Hannovermässan 2019 som en utmärkt möjlighet för Ericsson och Sverige, säger Åsa Tamsons, chef för affärsområde Emerging Business och medlem av Ericssons koncernledning.

– Vi står mitt i en unik era där Industry 4.0 pågår medan 5G rullar ut. Nu är det möjligt att ta nästa steg i att automatisera och öka effektiviteten hos industrier. 5G, artificiell intelligens och edge computing är centrala områden för att förverkliga smartare industrier och det är därmed ett strategiskt fokusområde för Ericsson. Som ett svenskt företag med verksamhet i 180 länder är vi speciellt stolta över att delta i den svenska närvaron på Hannovermässan 2019, säger Åsa Tamson.

Startups med på mässan

I den svenska paviljongen kommer en rad aktiviteter att arrangeras för att presentera smarta samarbeten mellan stora företag och startups och vad dessa samarbeten har skapat. Paviljongen kommer att bjuda in inspiration, djup dialog, kreativitet och nätverk.

– De olika sätt som våra ledande företag samarbetar med nordiska startups och ledande universitet för att skapa nya hållbara former av samarbete är i världsklass och något vi ser fram emot att dela i Hannover, säger Mats Agervi, VD för Combient.

Tetra Pak är också ett av företagen som deltar under mässan.

– Livsmedelsindustrins framtid är utan tvekan digital, säger Johan Nilsson, Tetra Pak.

– Det är ett område Tetra Pak har investerat mycket i de senaste åren och där vi redan skapar värde för våra kunder. Men för att utnyttja möjligheterna fullt ut måste vi som en bransch fortsätta att arbeta tillsammans. Så vi ser fram emot att vara på svenska paviljongen under Hannovermässan 2019, fortsätter han.

Fakta om Hannovermässan

Hannovermässan är världens största industrimässa och en mötesplats på högsta nivå för ledare inom politik, näringsliv och akademi. Mässan äger rum under en vecka i april varje år. Den har cirka 6500 utställare från över 70 länder och täcks medialt av över 2500 journalister från hela världen. Mässan har globalt fokus cirka en tredjedel av besökarna kommer från andra länder än Tyskland. Inriktningen är högteknologisk automatisering, robotisering och digitalisering.

envelope-o print twitter facebook linkedin