Unik möjlighet att få bidrag för klimatsmarta idéer

Innovativa privatpersoner kan få bidrag på upp till 50 000 kronor för klimatsmarta idéer kring skoglig bioekonomi.

iHubs Sweden Bioekonomi Unik möjlighet att få bidrag för klimatsmarta idéer

Bilden överst: Melinda From, innovationsrådgivare på Paper Province, berättar i en film om innovationsbidraget. Se filmen nedan.

Skoglig bioekonomi handlar om att använda skogen på nya sätt som bidrar till omställningen till ett fossilfritt samhälle.

– Skogen kan exempelvis bli tyg eller bränsle och allt som idag görs av plast kan ersättas med trä. Det finns enormt många möjligheter inom de skogliga värdekedjorna, säger Melinda From, innovationsrådgivare på Paper Province.

Två miljoner ska fördelas

Sveriges innovationsmyndighet Vinnova har delat ut två miljoner till de tre klusterorganisationerna Paper Province, Triple Steelix och Processum, för att de i sin tur ska kunna hjälpa enskilda idébärare och innovatörer.

– Det är ofta kostnaderna som stoppar människor från att ta det första steget. Nu kan vi bidra med den kostnaden, upp till 50 000 kronor. Vi hjälper innovatören med att exempelvis ta fram en prototyp, testa idéns funktion och prestanda eller göra en kund/marknadsanalys.

I filmen nedan berättar Melinda From från Paper Province mer om bidraget.

Ta fram idéerna ur byrålådan

Melinda uppmanar människor som har idéer liggande i byrålådan att kontakta klustren.

– Det är nu man ska göra det. Det är nu pengarna finns. De försvinner i början på nästa år.

Kan vem som helst ansöka om pengarna?

– Ja, men det ska vara en privatperson, inte ett bolag och inte heller någon med koppling till ett universitet. Vi riktar oss till civilsamhället.

Hur långt kommen ska man vara med sin idé?

– Man får inte ha kommit för långt, det ska vara de första stapplande stegen innan man startat bolag och kommersialiserat idén.

Om man har en idé och till exempel vill tillverka t-shirts av trä. Kan man ansöka om det då?

– Ja, då kan hen komma till oss och vi har människor här som har kompetens och kan hjälpa personen vidare. Men det måste vara en innovation, alltså något nytt och det kanske inte t-shirts av trä är. Men innovationen behöver inte ligga i produkten, den kan även vara en affärsmodell eller liknande. En innovation är inte en innovation förrän den gör någon nytta egentligen och det finns någon som vill använda den.

Text: Marja Wängestam/Paper Province

envelope-o print twitter facebook linkedin

Relaterat innehåll